Socata po udanej serii Rallye rozpoczęła produkcję modeli TB. Pierwsze projekty ujrzały światło dzienne pod koniec lat ’70 ubiegłego wieku. W grudniu 1980 roku miały miejsce certyfikacja pierwszych samolotów serii TB. Pierwsi właściciele mogli cieszyć się swoimi samolotami już w marcu 1981 roku. W 2000 roku cała linia TB przeszła modyfikację kadłuba i skrzydeł (GT- Generation Two). Samoloty stały się przestronniejsze i poprawiły się ich charakterystyki aerodynamiczne.
Konstrukcja
Czteromiejscowy samolot metalowy, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe z przednim kółkiem sterowanym. Usterzenie w układzie klasycznym, płytowe. W samolocie zastosowano lotki szczelinowe i klapy Fowlera. Jednostka napędowa to silnik tłokowy, czterocylindrowy Lycoming O-320-D2A w układzie boxer, o mocy 160 KM. Ciąg wytwarzany jest przez dwułopatowe śmigło o stałym skoku.
Szkolenie w OKL PRz
Samolot TB-9 Tampico wykorzystywany na zadania: Z1 / I, III, IV, V
Osiągi:
Masa własna samolotu 647 kg, max. masa startowa 1060 kg
Prędkość przelotowa 90 kts
Prędkość max. dopuszczalna 165 kts
Zasięg 634 NM (1020 km) 6h05’lotu
Dopuszczony do lotów VFR dzień i VFR noc
Wyposażony w ADF, VOR/ILS, DME, Transponder mod C
W OKL posiadamy latających 7 egz. samolotu TB9: SP-TUK, SP-TUL, SP-TUM, SP-TUN, SP-TUO, SP-TUP, SP-TUG.