Historia

Prężnie rozwijające się w latach 70-tych lotnictwo komunikacyjne potrzebowało nowych kadr, a wprowadzane do eksploatacji samoloty nowej generacji stawiały przed tymi kadrami coraz to wyższe wymagania. Ten fakt przyczynił się do powstania pomysłu o szkole pilotów kształconych na wysokim poziomie. Koncentracja przemysłu lotniczego w byłym województwie rzeszowskim, uczelnia wyższa z kierunkiem lotniczym (Politechnika Rzeszowska) oraz dobrze wyposażone lotnisko komunikacyjne Jasionka przyczyniło się do lokalizacji Ośrodka w Jasionce koło Rzeszowa.

Na mocy Zarządzenia nr 235 z dnia 31.12.1976 Ministra Komunikacji powołał z dniem 1.01.1976 Ośrodek Szkolenia Personelu Lotniczego w Rzeszowie. Początkowo bazę wyjściową OSPL-u stanowiły obiekty Aeroklubu Rzeszowskiego oraz tereny Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka. Pierwszym dyrektorem OSPL został płk pil. mgr Bronisław Janus. Już w czerwcu 1977 roku odbyły się pierwsze loty szkolne na samolotach An-2. W sierpniu 1981 roku odbyła się pierwsza promocja studentów Politechniki Rzeszowskiej. Licencje zawodowe otrzymało 21 studentów.

Głównym nurtem działalności Ośrodka było szkolenie studentów specjalizacji pilotażowej Politechniki Rzeszowskiej do licencji pilota samolotowego zawodowego II klasy na samolotach An-2. Od 1978 roku powstała możliwość szkolenia w lotach IFR poszerzając ofertę Ośrodka. Rozpoczęto także szkolenia pilotów spoza grona studentów, głównie Lotnictwa Sanitarnego i Przedsiębiorstwa Usług Lotniczych. W 1979 OSPL rozpoczął szkolenie na śmigłowcach Mi-2 także w tym roku wprowadzone do szkolenia zostały nowe typy samolotów : PZL-104 „Wilga” oraz PZL-110 „Koliber”. W 1980 roku w Ośrodku pojawiły się pierwsze samoloty wielosilnikowe typu M-20 „Mewa” co stworzyło możliwość szkolenia do uprawnień ME. W latach 70-tych i 80-tych dla szerokiej rzeszy chętnych do pracy zawodowej w lotnictwie, ukończenie szkolenia w OSPL byłą jedyną drogą do zrobienia kariery w wymarzonym zawodzie.
Po euforii lat 70-tych związanej z powstaniem szkoły lotniczej z prawdziwego zdarzenia, lata 80-te kojarzone są z walką o byt Ośrodka. Przełomy gospodarcze oraz brak środków finansowych z resortu spowodowały, iż zarządzeniem nr 22 z dnia 30 marca 1990 r. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej zlikwidowało Ośrodek Szkolenia Personelu Lotniczego w Rzeszowie...
Jednocześnie na mocy porozumienia zawartego w dniu 26 marca 1990 r. pomiędzy Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej , a Ministrem Edukacji Narodowej majątek likwidowanego Ośrodka został przekazany Politechnice Rzeszowskiej. Rektor PRz prof. dr hab. inż. Stanisław Kuś zarządzeniem 2/90 powołał z dniem 1 kwietnia 1990 r. Ośrodek Kształcenia Lotniczego (OKL) jako samodzielną, pozawydziałową jednostkę organizacyjną.

Początek lat 90-tych to czas poszukiwań i prób znalezienia się w nowej rzeczywistości. Powstałe w OKL konflikty na tle różnych wizji szkoły spowodowały roszadę stanowisk i odejście kilku wartościowych pracowników.
W 1992 r. OKL został wyposażony w symulator lotu odzwierciedlający samolot M-20 „Mewa” co umożliwiło obniżenie kosztów szkolenia oraz dostosowanie programów do wymagań ICAO. Zaczęto odstępować także od drogich w eksploatacji samolotów An-2 i PZL-104 „Wilga”. Ich miejsce zastąpiły nowoczesne a zarazem ekonomiczne samoloty szkolno treningowe TB-9 „Tampico” oraz TB-20 „Trinidad”. Od 1999 trwały intensywne prace nad dostosowanie trybu szkolenia do standardów wymagań europejskich JAR.
Zakup w 2004 roku nowoczesnego symulatora klasy FNPT II MCC umożliwił przejście Ośrodka na zintegrowany tryb szkolenia pilotów. Zmiana ta spowodowała podniesienie ilości uprawnień uzyskiwanych przez wyszkolonych pilotów jednocześnie obniżając w dużym stopniu koszty szkolenia. Absolwenci PRz specjalności Pilotaż kończąc studia otrzymywali licencje tak zwaną ATPL frozen, która umożliwiała podjęcie pracy w charakterze drugiego pilota w lotnictwie komunikacyjnym.
Do dnia dzisiejszego OKL jest jedynym w Polsce certyfikowanym zgodnie z JAR-FCL ośrodkiem szkolenia lotniczego szkolącym w systemie zintegrowanym ATPL(A).

Ośrodek Kształcenia Lotniczego od początku istnienia posiadał silnie rozbudowaną flotę szkoleniową. Podczas ponad 30 letniej historii przez Ośrodek przewinęło się wiele typów statków powietrznych takich jak: An-2, PZL-104 „Wilga”, PZL-110 „Koliber”, Mi-2, I-23 „Manager”, TB-9 „Tampico”, TB-20 „Trinidad”, M-20 „Mewa”, PA-28R-201 „Arrow”. Całkowita liczba statków powietrznych użytkowanych przez OSPL i OKL w latach 1977-2009 wyniosła 59.

 Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.

Akceptuję