I. Informacje ogólne
Lotnisko Rzeszów EPRJ zarządzane jest przez Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Lotnisko służy głównie studentom oraz kadrze instruktorskiej do praktycznej nauki pilotażu.
Lotnisko posiada Instrukcję Operacyjną Lotniska zatwierdzoną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w dniu 04.07.2024 r.
Oświetlenie nawigacyjne zostało wpisane do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych na podstawie decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 08.04.2014 r.
Lotnisko posiada status użytku wyłącznego z przeznaczeniem do wykonywania lotów VFR w dzień i w nocy.
Lotnisko Rzeszów EPRJ jest czynne cały rok, ograniczenia dotyczące dostępności lotniska publikowane są w depeszach typu NOTAM.
II. Infrastruktura lotniskowa
Lotnisko posiada dwie drogi startowe:
1. Droga startowa DS1 o nawierzchni utwardzonej asfalto-betonowej, posiada przekrój dwuspadowy tzw. daszkowy ułatwiający szybki odpływ wody. Wymiary nawierzchni DS1 to 900 m x 30 m. Droga startowa wyposażona jest w oświetlenie nawigacyjne składające się z lamp krawędziowych oraz lamp progu i końca pasa. DS1 posiada również oznakowanie poziome i pionowe. Wskaźnik nośności dla nawierzchni DS1: 37/F/B/W/T.
2. Droga startowa DS2 o nawierzchni trawiastej i wymiarach 746 m x 50 m.
Z uwagi na fakt, iż lotnisko Rzeszów EPRJ zlokalizowane jest w CTR lotniska Rzeszów Jasionka EPRZ, każdy przylot / odlot na / z lotnisko/a Rzeszów EPRJwymaga złożenia i akceptacji Planu Lotu (ATC FLIGHT PLAN), takiego jak dla lotniska kontrolowanego Rzeszów Jasionka EPRZ.
Każda operacja startu / lądowania wymaga zgody (zezwolenia) Służby Kontroli Ruchu Lotniczego Lotniska Rzeszów Jasionka EPRZ (Rzeszów TOWER) pracującej na częstotliwości 126.800 MHz.
TWR RZESZÓW nie odpowiada za technikę wykonania startu i lądowania na drodze startowej naturalnej oraz drodze startowej o nawierzchni sztucznej lotniska Rzeszów EPRJ. W lotach szkolnych w których wymagany jest nadzór instruktorski, nadzór ten dla swoich statków powietrznych zapewniają użytkownicy tych statków. W lotach nie wymagających nadzoru instruktorskiego odpowiedzialność za bezpieczeństwo wykonania tych manewrów ponoszą dowódcy statków powietrznych wykonujących te operacje.
Współrzędne progów wg WGS-84 w przypadku drogi startowej o nawierzchni sztucznejIII. Kontrola i monitoring infrastruktury lotniskowej
Lotnisko w dniach pracy Zarządzającego jest kontrolowane poprzez prowadzenie inspekcji nawierzchni lotniskowych w celu wykrycia uszkodzeń, zanieczyszczeń i innych zagrożeń dla ruchu. Przeprowadzane jest również sprawdzanie poprawności funkcjonowania oświetlenia nawigacyjnego wraz z pięciostopniową regulacją intensywności.
IV. Bezpieczeństwo i ochrona lotniska
Lotnisko posiada opracowany „Plan działania w sytuacjach zagrożenia lotniska Rzeszów (EPRJ)”, który określa procedury ochrony przeciwpożarowej oraz prowadzenia działań ratowniczych.
Lotnisko objęte jest „Programem Ochrony Lotniska” i systemem przepustkowym zgodnie,
z którym m.in. wydawane są odpowiednie przepustki upoważniające do poruszania się na terenie lotniska. Lotnisko objęte jest całodobową ochrona oraz elektronicznym systemem dostępu i monitoringiem telewizji przemysłowej CCTV.
Kontakt w sprawie lotniska można uzyskać pod nr tel.:
+48 17 743 27 07
lub drogą elektroniczną:
jplonka@prz.edu.pl