Początek Pipera Seneca sięga 1971 roku. Powstał jako dwusilnikowa odmiana Pipera Cherooke w wersji sześcioosobowej. Ewoluował przez lata i aktualnie jest produkowany już w piątej edycji. Samolot służy na całym świecie do różnych celów takich jak samolot dyspozycyjny, patrolowy czy tak jak w przypadku OKL jako samolot treningowy do uprawnienia MEP (L).
Konstrukcja
Sześciomiejscowy samolot konstrukcji całkowicie metalowej, dwusilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie chowane z przednim kółkiem sterowanym. Usterzenie w układzie klasycznym. W samolocie zastosowano lotki szczelinowe i klapy Fowlera. Jednostka napędowa to silniki tłokowe sześciocylindrowy Continental (L)TSIO-360RB o mocy 220KM. Ciąg wytwarzany jest przez trójłopatowe śmigło McCauley’a o zmiennym skoku.
Szkolenie w OKL PRz
Samolot Piper PA-34 Seneca V wykorzystywany jest głównie do szkolenia na zadnie Z1/XII
Osiągi
Masa samolotu 1457 kg, max masa startu (MTOW) 1999 kg
Prędkość przelotowa max. 188 kts
Prędkość max. dopuszczalna 204 kts
Zasięg 870 NM
Dopuszczony do lotów VFR i IFR dzień, noc
Wyposażony w ADF, GPS, VOR/ILS, DME, XPDR, AP
W OKL posiadamy latające 3 egz. samolotu PA34: SP-TUC, SP-TUD, SP-TUE.