Liberty Aerospace wyprodukowało samolot XL-2 miedzy innymi na potrzeby szkolenia. Niskie koszty eksploatacji to duża zaleta tego samolotu. Samolot został certyfikowany w 2004 roku i do tej pory wyprodukowano około 140 egzemplarzy. Kadłub wykonany jest z kompozytu co znacznie wpływa na osiągi samolotu.
Konstrukcja
Dwumiejscowy samolot konstrukcji hybrydowej, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe z przednim kółkiem niesterowanym. Usterzenie w układzie klasycznym. W samolocie zastosowano lotki szczelinowe i klapy Fowlera. Jednostka napędowa to silnik tłokowy, czterocylindrowy Continental IOF-240-B5B sterowany systemem FADEC, w układzie boxer, o mocy 125 KM. Ciąg wytwarzany jest przez dwułopatowe śmigło drewniane o stałym skoku.
Szkolenie w OKL PRz
Samolot Liberty XL-2 wykorzystywany na zadania: Z1/VII i Z1/X
Osiągi
Masa własna samolotu 529 kg, max. masa startowa 794 kg
Prędkość przelotowa 110 kts
Prędkość max. dopuszczalna 157 kts
Zasięg 500NM (926km) 4h25’ lotu
Wyposażony w 2xGNS430W, Transponder S, AP, FADEC
Dopuszczony do lotów IFR oraz VFR dzień i noc
W OKL posiadamy latające 5 egz. samolotu XL2: SP-TZA, SP-TZB, SP-TZC, SP-TZD, SP-TZE.